Schrijfwijs pilot2025-11-27T14:05:44+01:00

Verbeter je handschrift met Schrijfwijs

Wil jij jouw handschrift verbeteren? Wil je dat iedereen jouw handschrift kan lezen of wil je gewoon trots op jouw handschrift zijn? Dan is dit oefenboek precies goed voor jou. Verbeter je handschrift door elke dag een bladzijde te schrijven, doe dat rustig en met concentratie. Stap voor stap helpen we je op weg met aanwijzingen en oefeningen. Een leesbaar handschrift is mogelijk!

Over de auteur

Schrijfwijs is ontwikkeld door Marjolein van Buuren, docent handschriftontwikkeling bij Hogeschool Utrecht. Marjolein heeft veel expertise en ervaring op het gebied van handschriftontwikkeling en handschriftonderwijs, ze verzorgt tevens teambijeenkomsten over het handschriftonderwijs op basisscholen.

Hoe werkt schrijfwijs?

Schrijfwijs is een oefenboek, met uitleg en met oefenpagina's. Op de bovenste pagina staat uitleg, die nodig is om de oefeningen op de onderste bladzijde te maken. Schrijven is namelijk niet alleen oefenen, maar ook nadenken over hoe je schrijft.

Door gestaag en rustig te oefenen, in combinatie met de uitleg over schrijven, kun je je handschrift leesbaarder maken. Schrijfwijs biedt die mogelijkheid, het boek, in de vorm van een kleine ringband, biedt genoeg oefening hiervoor.

Deelname aan de pilot

Fijn dat je mee wilt doen aan onze pilot. Op deze pagina leggen we uit hoe Schrijfwijs werkt en wat we van je vragen als je meedoet aan de pilot. Het doel van de pilot is voor ons om feedback op te halen, zodat we weten of en waar we nog onderdelen kunnen verbeteren. We vragen je om het materiaal uit te proberen en dan een vragenlijst in te vullen. Graag ontvangen we ook het ingevulde schrijfboekje terug, zodat we kunnen zien wat het effect van de oefeningen is.

Er zijn 35 lessen, we gaan uit van 5 lessen per week, dus de pilot zal zo'n 7 weken duren. Een les duurt ongeveer 20 – 25 minuten inclusief instructie. Past dit in je programma schrijf je dan zeker in. Past het niet, dan kun je een deel van de letters oefenen en daar feedback op geven, of wachten tot de boeken beschikbaar zijn voor eigen gebruik.

Hoe werkt de pilot?

  1. Je bestelt het oefenmateriaal via de button hieronder.
  2. We sturen je het oefenmateriaal op en je gaat oefenen.
  3. Je houdt bij hoe het bevalt, wat je opvalt.
  4. Je beantwoordt de vragen uit onze vragenlijst.
  5. Je stuurt het materiaal naar ons terug zodat wij dit kunnen bekijken.
  6. Je stemt ermee in dat we onderdelen uit dit ingevulde materiaal mogen gebruiken voor promotiedoeleinden (anoniem).

Aanwijzingen voor de pilot, toelichting voor de leerkracht bij Schrijfwijs

Wat fijn dat je de leerlingen de gelegenheid geeft om een beter handschrift te krijgen! Het oefenboek bevat alle kennis en oefeningen die nodig zijn om ieder handschrift te verbeteren. Het is daarbij wel belangrijk dat de toelichting gelezen wordt, want de eerste verandering van het handschrift start in het brein. Weten hoe het anders kan, is nodig voorafgaand aan het oefenen. De keuzes die gegeven worden en weten waarom letters, woorden en zinnen zo geschreven worden, hebben een positieve invloed op de motivatie.

Na twintig oefeningen hebben de leerlingen alle kleine letters geoefend. De hoofdletters worden met zeven oefeningen aangeboden. De cijfers beslaan drie oefenbladzijden en één bladzijde met cijfers en letters zoals nodig is voor het voortgezet onderwijs. De diverse herhalingspagina's kunnen ingezet worden naar wat de leerlingen nodig hebben.

We raden de volgende werkwijze aan voor de eerste keer en de volgende oefenmomenten.

Eerste les
Doel: werkwijze van het oefenboek leren kennen, de schrijf-begrippen begrijpen en een eerste oefening doen.
Voorbereiding: Lees bladzijde 2 t/m 7 door en oefen zelf ook even de letters i, l, e en c inclusief de verbindingen.

1. Leerlingen schrijven op pagina 2 de bovenste oefening met hun huidige handschrift.
2. Vervolgens lees je samen pagina 3 en 4. Sta vooral even stil bij de begrippen die bij de afbeeldingen staan. De leerlingen hebben hier misschien andere begrippen bij geleerd.
3. Op pagina 5 en 6 wordt de werkwijze toegelicht. Dit is vooral informatie voor jou, als leerkracht.
4. Bekijk samen het blauwe tekstblok onderaan pagina 5. Weten de leerlingen nu wat romphoogte betekent, idem rompbreedte en schuinte? Ze kunnen op pagina 2 bij hun eigen handschrift kijken welk onderdeel beter kan.
5. Laat de kinderen op pagina 6 de dikte van hun schrijfgereedschap testen.

Vervolg van de eerste les of volgende les:
Doel: iedere les een aantal nieuwe letters oefenen en de verbindingen.
6. Bespreek pagina 7:
De letters staan in blauwe hokjes om de gelijke hoogte, breedte en schuinte van de romp aan te geven. Bij de grote letters kunnen de leerlingen de route van de letter volgen met de achterkant van hun pen.
De leerlingen gaan oefenen met verbonden schrift. Bespreek de twee manieren: met stok of lus. Schrijf eventueel het woord lelie voor op het bord op de twee manieren.
7. De kinderen maken pagina 8
Werk regel voor regel, van boven naar beneden. Per leerling kunnen andere afspraken gemaakt worden over de hoeveelheid van het oefenwerk.
Een blanco blaadje onder de schrijvende hand kan prettig aan de ogen zijn. Stuur bij indien nodig, door een woord voor te schrijven.
Evalueer het schrijfwerk. Bekijk met iedere leerling het oefenwerk:
a. Laat benoemen wat nog lastig is en
b. Zoek bij iedere leerling een goed gelukte letter of woord en teken daar een zon omheen. Of laat iedere leerling zelf het beste woord aanwijzen en beschrijven. Een sticker daarbij plakken geeft jouw waardering weer en zorgt voor volharding in het oefenen.

Volgende lessen
Na een korte bespreking van de oneven bladzijde gaan de leerlingen oefenen op de even bladzijde.
De belangrijkste ingrediënten zijn: uitleg (oneven bladzijde), oefenen (even bladzijde) en evalueren (waardering tonen voor het oefenwerk en hun vooruitgang).

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Mail naar info@nieuwleren.nl of bel met 06-13027919