Kindgesprekken, kinderen echt zien en begrijpen
Waarom?
Het geheim van goed onderwijs, is luisteren naar de kinderen. (Hattie, 2013). Kinderen nieuwe dingen leren kan pas als je als leerkracht weet, wat een kind wel en nu nog niet weet. Je onderwijs wordt beter, als je weet hoe de kinderen zich voelen, welke gedachten ze hebben en wat ze willen. Hierbij gaat het niet alleen over de leerstof en de taken, maar ook hoe de kinderen zich verbonden weten met zichzelf, de groep en jou! Kinderen zien en verstaan vraagt nieuwsgierigheid naar (nieuwe) manieren hoe je dit nog beter kunt realiseren. Kindgesprekken dragen bij om de onderwijsbehoeften van het kind in beeld te krijgen. Tevens heeft het voeren van kindgesprekken een positief effect op de pedagogische relatie.
Bouwstenen
• VOORWAARDEN om te komen tot goede gesprekken met kinderen.
• ORIËNTATIE op het begrip kindgesprekken en de verschijningsvormen van kindgesprekken.
• DENKGEWOONTEN leiden tot intelligenter gedrag en een groter probleemoplossend vermogen.
Ook bij kinderen bij wie het leren niet altijd vanzelf gaat.
• KERNREFLECTIE als gespreksmodel.
• KRACHTGERICHT coachen om kinderen nog beter te verstaan.
• Inzet SYSTEEMTOOLS en VORMGEVERS om het gesprek visueel te maken.
Meer info? marjoleinvanderklooster@natuurlijkleren.org
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Mail naar info@nieuwleren.nl of bel met 06-13027919