Referentieniveaus en leerlijnen
Op deze pagina geven we je graag meer informatie over de referentieniveaus en over leerlijnen. In het artikel ‘De referentieniveaus voor het basisonderwijs’ geven we achtergrondinformatie over de referentieniveaus en over de eindtoets. In diverse blogs geven we informatie over het werken vanuit leerlijnen.
Daarnaast hebben we een aantal verwijzingen toegevoegd naar de referentieniveaus zelf, naar informatie over de toetsing van de referentieniveaus en naar verdere relevante documenten en artikelen.
Mocht je hier vragen over hebben neem dan contact met ons op via info@nieuwleren.nl
Burgerschap
De concept kerndoelen burgerschap
Bekijk hier de concept kerndoelen van het SLO
Nieuwe leerlijnen voor burgerschap
Naar aanleiding van de concept kerndoelen hebben we nieuwe leerlijnen ontworpen. Deze vormen een aanvulling op het boek Leerlijnen voor het basisonderwijs. De concept kerndoelen zijn nog niet definitief,Lees verder
Burgerschap, reflectie op de concept kerndoelen
De concept kerndoelen geven richting aan het burgerschapsonderwijs. In dit artikel analyseer ik deze concept kerndoelen en geef ik een aanzet voor leerlijnen gebaseerd op deze kerndoelen. Lees hierLees verder
Artikelen over leerlijnen en de referentieniveaus
Thematisch werken, vergeet ik niks?
Veel scholen werken thematisch of denken erover na om dit te gaan doen. Dat is een mooie ontwikkeling, thema’s gekoppeld aan boeken en rijke teksten zijn een mooie manierLees verder
Artikelenserie ‘Van methode naar leerlijn’
Hoe ziet het werken vanuit leerlijnen eruit? Wat is dan de plek van de methode, of kun je die helemaal loslaten? In deze artikelenserie gaan we in op dezeLees verder
Artikel ‘Tijd om te leren’, over beheersingsgericht leren
In dit artikel gaan we dieper in op wat beheersingsgericht leren (mastery learning) is en op welke manier dit toegepast zou kunnen worden. Beheersingsgericht leren is een van deLees verder
Artikel ‘Doelgericht werken met het nieuwe Klasseplan’
Klasseplan is een product van NieuwLeren waarmee je leerstof kunt plannen en volgen. Klasseplan is perfect om in te zetten bij het doelgericht werken: de doelen van alle methodesLees verder
Leerlingen volgen door te observeren
Hoe volg je de voortgang van leerlingen als je werkt vanuit leerdoelen? In dit artikel bespreek ik hoe dit zou kunnen en wat valkuilen zijn. Artikel 'Leerlingen volgen doorLees verder
Artikel ‘De concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde’
De conceptkerndoelen zijn gepresenteerd. Wat betekenen deze kerndoelen voor het basisonderwijs? Vraagt het om aanpassingen van ons onderwijs of valt het mee? Volgens het SLO zijn ze concreter geworden,Lees verder
Uitzending Pointer over toetsstress bij kinderen
De Pointer uitzending van 3 april 2023 geeft een heel goed beeld van hoe wij met toetsen omgaan in het basisonderwijs en welk effect dit heeft op kinderen. EenLees verder
Blog: thematisch werken vanuit leerlijnen
Thematisch werken is een heel mooie manier om vakken te combineren, zodat leerlingen de samenhang zien en de opdrachten betekenisvoller worden. Je creëert ruimte in het