Referentieniveaus en leerlijnen
Op deze pagina geven we je graag meer informatie over de referentieniveaus en over leerlijnen. In het artikel ‘De referentieniveaus voor het basisonderwijs’ geven we achtergrondinformatie over de referentieniveaus en over de eindtoets. In diverse blogs geven we informatie over het werken vanuit leerlijnen.
Daarnaast hebben we een aantal verwijzingen toegevoegd naar de referentieniveaus zelf, naar informatie over de toetsing van de referentieniveaus en naar verdere relevante documenten en artikelen.
Mocht je hier vragen over hebben neem dan contact met ons op via info@nieuwleren.nl
Burgerschap
De concept kerndoelen burgerschap
Bekijk hier de concept kerndoelen van het SLO
Burgerschap, reflectie op de concept kerndoelen
De concept kerndoelen geven richting aan het burgerschapsonderwijs. In dit artikel analyseer ik deze concept kerndoelen en geef ik een aanzet voor leerlijnen gebaseerd op deze kerndoelen. Lees hierLees verder
Nieuwe leerlijnen voor burgerschap
Naar aanleiding van de concept kerndoelen hebben we nieuwe leerlijnen ontworpen. Deze vormen een aanvulling op het boek Leerlijnen voor het basisonderwijs. De concept kerndoelen zijn nog niet definitief,Lees verder
Artikelen over leerlijnen en de referentieniveaus
Thematisch werken, vergeet ik niks?
Veel scholen werken thematisch of denken erover na om dit te gaan doen. Dat is een mooie ontwikkeling, thema’s gekoppeld aan boeken en rijke teksten zijn een mooie manierLees verder
De visie op rekenen bij RekenReis
Na het verschijnen van het boek RekenReis, een uitlegboek bij alle rekendoelen, zijn we nu bezig met het ontwikkelen van oefenmateriaal voor rekenen. De eerste boekjes zijn nu beschikbaar!Lees verder
Hoe zit dat nu met die doorstroomtoets?
Een aantal opmerkingen naar aanleiding van de uitslagen van de doorstoomtoets. De verschillende doorstroomtoetsen zouden niet veel van elkaar moeten verschillen, de inhoud is nagenoeg gelijk doordat er gebruikLees verder
Artikel ‘De concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde’
De conceptkerndoelen zijn gepresenteerd. Wat betekenen deze kerndoelen voor het basisonderwijs? Vraagt het om aanpassingen van ons onderwijs of valt het mee? Volgens het SLO zijn ze concreter geworden,Lees verder
Artikelenserie ‘Van methode naar leerlijn’
Hoe ziet het werken vanuit leerlijnen eruit? Wat is dan de plek van de methode, of kun je die helemaal loslaten? In deze artikelenserie gaan we in op dezeLees verder
Artikel ‘Doelgericht werken met het nieuwe Klasseplan’
Klasseplan is een product van NieuwLeren waarmee je leerstof kunt plannen en volgen. Klasseplan is perfect om in te zetten bij het doelgericht werken: de doelen van alle methodesLees verder
Uitzending Pointer over toetsstress bij kinderen
De Pointer uitzending van 3 april 2023 geeft een heel goed beeld van hoe wij met toetsen omgaan in het basisonderwijs en welk effect dit heeft op kinderen. EenLees verder
Referentiesets rekenen en de eindtoets
Referentieopgaven eindtoets rekenen Basisscholen kunnen kiezen uit verschillende eindtoetsen. Om de verschillen tussen die eindtoetsen niet te groot te maken en om het toetsen van de referentieniveaus in verschillendeLees verder