Referentieniveaus en leerlijnen
Op deze pagina geven we je graag meer informatie over de referentieniveaus en over leerlijnen. In het artikel ‘De referentieniveaus voor het basisonderwijs’ geven we achtergrondinformatie over de referentieniveaus en over de eindtoets. In diverse blogs geven we informatie over het werken vanuit leerlijnen.
Daarnaast hebben we een aantal verwijzingen toegevoegd naar de referentieniveaus zelf, naar informatie over de toetsing van de referentieniveaus en naar verdere relevante documenten en artikelen.
Mocht je hier vragen over hebben neem dan contact met ons op via info@nieuwleren.nl
Artikelen over leerlijnen en de referentieniveaus
Uitzending Pointer over toetsstress bij kinderen
De Pointer uitzending van 3 april 2023 geeft een heel goed beeld van hoe wij met toetsen omgaan in het basisonderwijs en welk effect dit heeft op kinderen. EenLees verder
Referentiesets rekenen en de eindtoets
Referentieopgaven eindtoets rekenen Basisscholen kunnen kiezen uit verschillende eindtoetsen. Om de verschillen tussen die eindtoetsen niet te groot te maken en om het toetsen van de referentieniveaus in verschillendeLees verder
Artikel ‘Tijd om te leren’, over beheersingsgericht leren
In dit artikel gaan we dieper in op wat beheersingsgericht leren (mastery learning) is en op welke manier dit toegepast zou kunnen worden. Beheersingsgericht leren is een van deLees verder
Artikel ‘Doelgericht werken met Klasseplan’
Klasseplan is een product van NieuwLeren waarmee je leerstof kunt plannen en volgen. Klasseplan is perfect om in te zetten bij het doelgericht werken: de doelen van alle methodesLees verder
Een nieuwe versie van ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’
Auteur: Maarten van der Steeg Doelen in leerlingtaal voor groep 1 t/m 8 Inzicht in de referentieniveaus 160 pagina’s Een nieuw leerlijnenboek Na de succesvolle eerste editie van hetLees verder
Blog: doelenkaarten printen per leerling
De doelen uit ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’ zijn geformuleerd in leerlingtaal. Ze zijn dus heel handig om zo met je leerlingen te delen, maar hoe doe je dat opLees verder
Artikel ‘Referentieniveaus voor het basisonderwijs’
In dit artikel leggen we uit wat de referentieniveaus zijn en wat de verschillen zijn tussen 1F en 2F/1S. Ook gaan we in op de toetsing van de referentieniveausLees verder
Inhoudsverantwoording ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’
Het doel van dit boek is om overzicht te geven over de leerlijnen voor de verschillende vakgebieden in het basisonderwijs. De doelen zijn zo concreet mogelijk verwoord, in de ik-vorm,Lees verder
Blog: thematisch werken vanuit leerlijnen
Thematisch werken is een heel mooie manier om vakken te combineren, zodat leerlingen de samenhang zien en de opdrachten betekenisvoller worden. Je creëert ruimte in het rooster omdat jeLees verder
Doelgericht werken vanuit leerlijnen
Werken vanuit leerlijnen staat volop in de belangstelling. Veel scholen willen meer werken vanuit leerlijnen en minder vanuit de methode. In dit artikel ga ik in op de verschillendeLees verder
Leerlingen volgen door te observeren
Hoe volg je de voortgang van leerlingen als je werkt vanuit leerdoelen? In dit artikel bespreek ik hoe dit zou kunnen en wat valkuilen zijn. Artikel 'Leerlingen volgen doorLees verder