Thematisch werken, vergeet ik niks?
Veel scholen werken thematisch of denken erover na om dit te gaan doen. Dat is een mooie ontwikkeling, themaās gekoppeld aan boeken en rijke teksten zijn een mooie manier om je onderwijs in te richten. Daar valt inhoudelijk veel over te zeggen, maar ik wil nu even focussen op het curriculum. Vooral op de vraag welke themaās je aanbiedt en of je dan alle leerstof hebt behandeld. Dat is een behoorlijk ingewikkeld proces, hoe weet je nu of je alles hebt aangeboden of in ieder geval in voldoende mate? Wat is je leerlijn als het gaat over bijvoorbeeld wereldoriĆ«ntatie, maar ook over je taaldoelen? Hoe krijg je grip op de veelheid van doelen?
Heb ik alles wel aangeboden?
Om mee te beginnen: er zijn zoveel doelen en onderwerpen dat je nooit alles zult behandelen. Het is goed om dit wat te relativeren, want je zult altijd keuzes moeten maken. Maar het is wel goed om die keuzes bewust te maken en wel zicht te hebben op het aanbod. Laten we ons even richten op wereldoriĆ«ntatie. Je zult echt niet alles kunnen aanbieden, maar sommige onderwerpen wil je toch echt niet missen. Het inplannen van de doelen en onderwerpen bij de verschillende themaās is dus wel een belangrijk uitgangspunt. Op welke manier kun je dit nu goed doen, zonder te verzanden in teveel details? Om dit proces te ondersteunen ontwikkelen we bij NieuwLeren op dit moment Themakaarten.
Themakaarten
Themakaarten zijn kaarten met daarop een onderwerp/domein met een aantal doelen. De kaarten zijn geordend op vak, groep en domein. Door deze kaarten fysiek te verdelen over een aantal vastgestelde themaās krijg je snel een goed overzicht van welke onderdelen prima bij een thema passen en welke er dan nog niet goed zijn ingepland. Het voordeel van echte kaarten is dat je dit als team ook kan doen als teamactiviteit, verschillende leerkrachten verdelen bijvoorbeeld de verschillende vakgebieden. Het werkt veel beter dan om dit achter de computer te doen, je ziet veel sneller het overzicht op deze manier en je hebt meteen een goede inhoudelijke opzet voor je thema.
De themakaarten zijn aangepast naar de nieuwe kerndoelen en ook gebaseerd op de huidige referentieniveaus. Ze zijn nu in ontwikkeling en zullen per januari 2025 beschikbaar zijn. Een goede reden om ons op de NOT te bezoeken! Wil je meedenken in de klankbordgroep? Meld je dan aan via onderstaande button.