Doelgericht werken vanuit leerlijnen
Online masterclass
Deze online masterclass bestaat uit een combinatie van theorie, ruimte voor vragen en uit praktische opdrachten. De masterclass kent de volgende opbouw:
1. De referentieniveaus en de eindtoets
De referentieniveaus vormen de start van deze masterclass. De referentieniveaus vormen de basis voor het aanbod op de basisscholen, dan is het goed om ze te kennen en bij het ontwerpen van leerlijnen hier mee te starten. We bekijken de inhoud van de referentieniveaus, de verschillen tussen 1F en 2F/1S en onderzoeken hoe de referentieniveaus worden getoetst in de eindtoets. De referentieniveaus zijn het einddoel van groep 8. Voor methodemakers dus een richtpunt, maar hoe vertaal je de referentieniveaus naar een methode en hoe werkt het proces van het ontwerpen van een methode eigenlijk? We kijken hiernaar om te onderzoeken hoe we om kunnen gaan met de methodes en of je de methode ook (deels) kunt loslaten.
2. Van methode naar leerlijn
Als je niet alles doet uit je methode en als je keuzes moet maken in je aanbod (bijvoorbeeld vanwege de gevolgen van de coronaperiode op het aanbod), welke keuzes maak je dan? Hoe ziet een goede leerlijn eruit en wat is een mooie combinatie met de methode? We reiken je praktische documenten aan, zoals een overzicht van je reken- of taalmethode met de doelen voor een leerjaar. Vanuit deze doelen gaan we op zoek naar een goede opbouw van de leerlijn in je groep.
3. Leerlingen en doelen
Hoe betrek je de leerlingen bij de doelen en waarom zou je dat doen? Op welke manieren kun je dit doen? Aan de hand van voorbeelden gaan we op zoek naar hoe we de leerlingen het beste kunnen betrekken bij de doelen en wat dit oplevert.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Mail naar info@nieuwleren.nl of bel met 06-13027919