Referentieniveaus en leerlijnen
Op deze pagina geven we je graag meer informatie over de referentieniveaus en over leerlijnen. In het artikel ‘De referentieniveaus voor het basisonderwijs’ geven we achtergrondinformatie over de referentieniveaus en over de eindtoets. In diverse blogs geven we informatie over het werken vanuit leerlijnen.
Daarnaast hebben we een aantal verwijzingen toegevoegd naar de referentieniveaus zelf, naar informatie over de toetsing van de referentieniveaus en naar verdere relevante documenten en artikelen.
Mocht je hier vragen over hebben neem dan contact met ons op via info@nieuwleren.nl
Burgerschap
De concept kerndoelen burgerschap
Bekijk hier de concept kerndoelen van het SLO
Nieuwe leerlijnen voor burgerschap
Naar aanleiding van de concept kerndoelen hebben we nieuwe leerlijnen ontworpen. Deze vormen een aanvulling op het boek Leerlijnen voor het basisonderwijs. De concept kerndoelen zijn nog niet definitief,Lees verder
Burgerschap, reflectie op de concept kerndoelen
De concept kerndoelen geven richting aan het burgerschapsonderwijs. In dit artikel analyseer ik deze concept kerndoelen en geef ik een aanzet voor leerlijnen gebaseerd op deze kerndoelen. Lees hierLees verder
Artikelen over leerlijnen en de referentieniveaus
Artikelenserie ‘Van methode naar leerlijn’
Hoe ziet het werken vanuit leerlijnen eruit? Wat is dan de plek van de methode, of kun je die helemaal loslaten? In deze artikelenserie gaan we in op dezeLees verder
Artikel ‘Tijd om te leren’, over beheersingsgericht leren
In dit artikel gaan we dieper in op wat beheersingsgericht leren (mastery learning) is en op welke manier dit toegepast zou kunnen worden. Beheersingsgericht leren is een van deLees verder
Artikel ‘Doelgericht werken met het nieuwe Klasseplan’
Klasseplan is een product van NieuwLeren waarmee je leerstof kunt plannen en volgen. Klasseplan is perfect om in te zetten bij het doelgericht werken: de doelen van alle methodesLees verder
Leerlingen volgen door te observeren
Hoe volg je de voortgang van leerlingen als je werkt vanuit leerdoelen? In dit artikel bespreek ik hoe dit zou kunnen en wat valkuilen zijn. Artikel 'Leerlingen volgen doorLees verder
Artikel ‘De concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde’
De conceptkerndoelen zijn gepresenteerd. Wat betekenen deze kerndoelen voor het basisonderwijs? Vraagt het om aanpassingen van ons onderwijs of valt het mee? Volgens het SLO zijn ze concreter geworden,Lees verder
Uitzending Pointer over toetsstress bij kinderen
De Pointer uitzending van 3 april 2023 geeft een heel goed beeld van hoe wij met toetsen omgaan in het basisonderwijs en welk effect dit heeft op kinderen. EenLees verder
Blog: thematisch werken vanuit leerlijnen
Thematisch werken is een heel mooie manier om vakken te combineren, zodat leerlingen de samenhang zien en de opdrachten betekenisvoller worden. Je creëert ruimte in het rooster omdat jeLees verder
Blog: doelenkaarten printen per leerling
De doelen uit ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’ zijn geformuleerd in leerlingtaal. Ze zijn dus heel handig om zo met je leerlingen te delen, maar hoe doe je dat opLees verder
Artikel ‘Referentieniveaus voor het basisonderwijs’
In dit artikel leggen we uit wat de referentieniveaus zijn en wat de verschillen zijn tussen 1F en 2F/1S. Ook gaan we in op de toetsing van de referentieniveausLees verder
Referentiesets rekenen en de eindtoets
Referentieopgaven eindtoets rekenen Basisscholen kunnen kiezen uit verschillende eindtoetsen. Om de verschillen tussen die eindtoetsen niet te groot te maken en om het toetsen van de referentieniveaus in verschillendeLees verder
Doelgericht werken vanuit leerlijnen
Werken vanuit leerlijnen staat volop in de belangstelling. Veel scholen willen meer werken vanuit leerlijnen en minder vanuit de methode. In dit artikel ga ik in op de verschillendeLees verder
Thematisch werken, vergeet ik niks?
Veel scholen werken thematisch of denken erover na om dit te gaan doen. Dat is een mooie ontwikkeling, thema’s gekoppeld aan boeken en rijke teksten zijn een mooie manierLees verder
Artikel ‘De referentieniveaus getoetst’
Zijn de referentieniveaus wel geschikt om de voortgang van leerlingen en het niveau van de school te beoordelen? Is het wel eerlijk om de referentieniveaus te gebruiken om hetLees verder
Hoe zit dat nu met die doorstroomtoets?
Een aantal opmerkingen naar aanleiding van de uitslagen van de doorstoomtoets. De verschillende doorstroomtoetsen zouden niet veel van elkaar moeten verschillen, de inhoud is nagenoeg gelijk doordat er gebruikLees verder
De visie op rekenen bij RekenReis
Na het verschijnen van het boek RekenReis, een uitlegboek bij alle rekendoelen, zijn we nu bezig met het ontwikkelen van oefenmateriaal voor rekenen. De eerste boekjes zijn nu beschikbaar!Lees verder
Trainingen
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Mail naar info@nieuwleren.nl of bel met 06-13027919